27. 09. 2024
Tento rok čeká v resortu telekomunikací řada změn. Telekomunikační zákon bude totiž opět upraven. Senátu se nelíbí jednání operatorů. K nejskandálnějšímu chování přisuzují to, že si operátoři mění zákaznické smlouvy, jak je napadne. Nová podoba zákona by jim v tom měla zamezit. Práva by se totiž měly opětně vrátit do rukou zákazníků. S plánovanými změnami souhlasí i Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Ke kontroverzním změnám, kdy operátoři dostali moc nad svými klienty, došlo v roce 2014. Toto uzákonění pak mělo za vliv, že toho telekomunikační operátoři hojně využili a udělali celou řadu změn v neprospěch zákazníka. Nový návrh zákona se snažil pozměnit aktuální jednostranně výhodné změny smluv a převedení telefonního čísla.
Nevýhodný zákon v roce 2014 protlačil člen sněmovního hospodářského výboru Stanislav Pfléger na základě lobby operátorů. Díky němu si bez vědomí zákazníka mohli operátoři měnit parametry jednotlivých produktů. To samozřejmě ve velkém využívali a staré tarify nečekaně převáděli na nové, které samozřejmě už nnebyli tak výhodné.
Dále se pak objevil i další nešvar, a to nevyžádané automatické zpoplatňování dokupování datových balíčků.
Zákazníkovi byl rovněž značně ztížen odchod od operátora. Mohl odejít pouze tehdy, když prokázal, že jej nevýhodná změna jednoznačně poškozuje. Jinak musel zaplatit velké sankce.
Lidé se tak stali nedobrovolnými otroky svých mobilních operátorů, kteří si s nimi dělali, co chtěli. Nová novela vrací vše zpět. Nespokojený zákazník, když nesouhlasí se změnami, má šanci zcela bez sankcí odstoupit, pokud mu stávající operátor nenabídne nějaké vyhovující řešení.
Nově je rovněž možné přenést si své telefonní číslo i k jinému operátorovi. Přenos je sice možný již nyní, ale trvá až 42 dní, což je oproti jiným evropským zemím příliš dlouhá doba. Nově by to mělo trvat maximálně 4 dny.